top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תעומר טל

מתכונים לריבות משובחות

עונת החורף תמיד מזכירה לי ריבות, התחושה המענגת של צנים חם עם ריבה, קונפיטורה, מרמלדה או איך שתרצו לקרוא לזה, נותנת לנו לרגע לעצום עיניים ולהרגיש לרגע באירופה.



ריבה טבעונית
ריבה משובחת וטעימה

אמנם הריבות תפסו כלכך הרבה כיוונים שונים וטעמים חדשים, ויצירתה של מרקחת הפרי הזאת כמו כל מאכל יום יומי נפלא אחר נוצרה ממחסור ומתקופות בהן לא היה שפע של פירות וירקות מכל העולם על מדף הירקן/סופרמרקט הקרוב לביתינו.


הריבה, שבעצם במקור היא תהליך שימור הפרי בסוכר- מינ' 35 אחוז מהמשקל הכולל של הריבה עצמה , מה שמאפשר לשמר את הפרי מפני חיידקים ורקבון, שימשה פתרון זול לתקופות צנע ואף שידרגה פירות שטעמם הגולמי אינו מיטיב עמם כמו חבושים או שכבר לא בשיאם ומתחילים ולהיות רכים ופחות נעימים לאכילה טריים. 


במתכונים הבאים, הצגתי לכם כמה אפשרויות טיפה יותר בריאות ומזינות לייצר ריבות, ובאמת ברגע שקולטים את העניין, יש אין סוף אפשרויות שבהן אפשר לגוון את הטעמים הקלאסיים של הריבות שאנו מכירים.


כדאי לדעת את ההבדלים בהגדרות השם(במקורמוויקיפדיה) של כל מרקחת ו גם דרכי שמירת ההיגיינה :

ריבה רגילה מכילה בדרך כלל 60% סוכר ו-35% פרי.קונפיטורה - ריבה בה מצויים גושי פרי או קליפות פרי, ולרוב אחוזי הפרי שבה מעל 50%.חומרי השימור היחידים הנהוגים בשימוש לייצור קונפיטורה הם: פקטין (המסייע בקרישה) ומיץ לימון (המסייע בשימור).מרמלדה - היה שמה של ריבת חבושים, שנבע מהשם marmelo, חבוש. הרומאים שימרו חבושים באמצעות דבש מדולל. בארצות דוברות אנגלית, פירוש המילה: מרמלדה (Marmalade) מתכוון בטעות אל קריש פירות. בספרדית ובפורטוגזית המונח משמש לתאר קינוח מפירות שונים.מעדן פרי הוא כינוי שיווקי בעיקר לריבה או קונפיטורה, שבה כל הסוכר הקיים בריבה מקורו בפרי ממנו הוכנה הריבה. לעיתים, אף המקריש הנוסף (לרוב פקטין) מופק מהפרי עצמו.



ריבה מיוחדת וטעימה
ריבה מעולה


3 דרכים "לעקר" צנצנת לפני שמאחסנים בה את הריבה שהכנתן:1. כוונו תנור ל130 מעלות הכניסו את הצנצנת ללא מכסה על תבנית עם נייר אפייה או נייר איתו, וחממו אותן במשך 20 דקות.2. חממו את הצנצנת ללא מכסה במיקרו למשך 30 שניות.3. הדיחו את הצנצנת במדיח כלים וכוונו את זמן סיום ההדחה לזמן שהריבה שלכם מוכנה, יש לנגב את האדים שנוצרו בתוך הצנצנת ע"י מטלית לחה ולאחר מכן לייבש עם מגבת נייר נקיה וחדשה.


ריבת תותים, זרעי צ'יה וגרידת ליים:מתכון פשוט ובריא עם 4 מרכיבים טבעיים מזינים ובריאים, תחליף מושלם לריבה הרגילה שאנחנו מכירים וממש קל להכנה! זמן הכנה 10 דקותזמן בישול 30 דקות רכיבים קילו תותים טריים, שטופים, מנוקים ופרוסים 3 כפות סירופ אגבה/סוכר קנים ניצת הדובדבן 2 כפות זרעי צ'יה1 כפית גרידת ליים/לימון הוראות מחממים סיר בינוני על אש נמוכה ומוסיפים את התותים. מוסיפים את האגבה ומגבירים את האש לאש בינונית.

כאשר התותים מתחילים להתרכך בחום, מערבבים אותם במיצים שלהם ובאגבה.

לאחר שהתותים  התרככו עד כדי כך שהם מתחילים להתפרק, משתמשמים במזלג כדי לפרק אותם עוד יותר.

נותנים לתערובת להמשיך להתחמם עד  לרתיחה איטית, תוך  כדי ערבוב מתמיד. ברגע שרואים כמה בועות גדולות שוברות את פני השטח, אפשר להוסיף את זרעי הצ'יה וגרידת הלימון.

זרעי הצ'יה יעזרו לריבה להשיג מרקם ג'לטיני תוך הוספת סיבים, חלבונים ואומגה 3.

המשיכו לערבב את התערובת על אש נמוכה במשך כרבע שעה ואז הסירו את הסיר מהכיריים.

הריבה תהיה מוכנה, אם תרצו מרקם חלק ניתן לטחון את הריבה החמה בבלנדר, ממש בזהירות ועל עוצמה נמוכה כדי להמנע מכוויות.  בעוד שהריבה עדיין חמה היא עשויה להיראות נוזלית יותר שהייתם מצפים לה. זרעי הצ'יה צריכים קצת זמן לעשות את עבודתם, אז תנו לריבה להתקרר לטמפרטורת החדר בצנצנת מעוקרת ואז הכניסו את צנצנת הריבה שלכם למקרר לכמה שעות והיא תשיג את המרקם המושלם. בגלל שהריבה הזאת מכילה כמות סוכרים מופחתת יש לשמור אותה במקרר עד שבועיים.



ריבה על טהרת הטבעונות
ריבה מתוקה

ריבת פירות יער, יין אדום  וגוג'י ברי  מתכון קליל ומלא באנטי אוקסידנטים, תמצית הגוג'י ברי מוסיפה ערכים של סופר פוד והיין האדום מוסיף עוד מימד טעם מצויין לריבה. זמן הכנה 10 דקותזמן בישול 50 דקות 900 גר' פירות יער קפואים750 גר' סוכר קנים ניצת הדובדבןכף של תמצית גוג'י ברי ניצת הדובדבןכוס יין אדוםמיץ מלימון אחד

הוראות

מכניסים את כל הרכיבים לסיר בינוני ומביאים לרתיחה על אש בינונית תוך כדי ערבוב . המשיכו לערבב מידי פעם את התערובת על אש נמוכה במשך כ40 דקות ואז הסירו את הסיר מהכיריים. בשביל לבדוק את רמת הסמיבות של הריכבה יש לקחת כף אחת מהריבה החמה, לשים בקערית קטנה ולהכניס לפריזר לכמה דקות בשביל לבדוק מה תהיה הסמיכות לאחר שהריבה תיקרש.

בעוד שהריבה עדיין חמה היא עשויה להיראות נוזלית יותר שהייתם מצפים לה, אז תנו לריבה להתקרר לטמפרטורת החדר בצנצנת מעוקרת ואז הכניסו את צנצנת הריבה שלכם למקרר לכמה שעות והיא תשיג את המרקם המושלם.  ריבת תפוחים, קינמון וסוכר קוקוס - ריבת תפוחים מפנקת וקלה להכנה עם טוויסט קטן שנותן מלא טעם. זמן הכנה 10 דקותזמן בישול 22 דקות 4 כוסות של תפוחי עץ גרנט סמית' חתוכים לקוביות לא מקולפים2 כוסות סוכר קוקוס ניצת הדובדבן1 כוסות מים2 כפיות מיץ לימון2 כפיות קינמון טחון / 1 מקל קינמון לשים את כל הרכיבים במחבת טפלון רחבה ועמוקה, לבשל על אש בינונית במשך 20 דקות  או עד ריכוך מלא תוך כדי ערבוב, לאחר מכן יש למעוך את הקוביות תפוח בתוך המחבת עם מזלג או מועך לפירה. בעוד שהריבה עדיין חמה היא עשויה להיראות נוזלית יותר שהייתם מצפים לה, אז תנו לריבה להתקרר לטמפרטורת החדר בצנצנת מעוקרת ואז הכניסו את צנצנת הריבה שלכם למקרר לכמה שעות והיא תשיג את המרקם המושלם. 

ריבת תפוז, ג'ינג'ר  וטימין ריבה סופר- טעימה ומיוחדת, אמנם קצת יותר מאמץ וממש שווה את ההשקעה. זמן הכנה: 30 דקותזמן בישול: שעה 4 תפוזים  4 גבעולי טימין שטופים   2 כפות ג'ינג'ר חתוך ל"גפרורים" קטנים 2 כפיות אבקת פקטין  3 כוסות סוכר קוקוס אורגני (360 גרם) 1 כוס סירופ אגבה  שוטפים ביסודיות את התפוזים , חותכים אותם לשמיניות ומוציאים את כל הזרעים וחותכים לקוביות קטנות.שמים את התפוזים, הג'ינג'ר והטימין בסיר עם תחתית עבה , מוסיפים 750 מ"ל מים, ומביאים לרתיחה, מוציאים את הטימין ונותנים לסיר להתקרר בצד, מכניסים את הסיר למקרר ללילה.

מוציאים את הסיר מהמקרר ומוסיפים את הסוכר והאגבה ומביאים לרתיחה, מערבבים את הפקטין עם כוס מים חמים עד להתמוססות מלאה, מוסיפים לסיר ומבשלים במשך שעה תוך כדי בישול.

בעוד שהריבה עדיין חמה היא עשויה להיראות נוזלית יותר שהייתם מצפים לה, אז תנו לריבה להתקרר לטמפרטורת החדר בצנצנת מעוקרת ואז הכניסו את צנצנת הריבה שלכם למקרר לכמה שעות והיא תשיג את המרקם המושלם.   

רוצים להרגיש את הטעם המתוק בפה גם באירוע חתונה? היכנסו לעמוד תפריט לחתונה.

779 צפיות0 תגובות
bottom of page